La
români sărbătorile de iarnă se desfăşoară între 24 decembrie şi 7 ianuarie şi
au ca puncte centrale zilele Crăciunului, Anului Nou şi Bobotezei (cu ajunurile
respective), caracteristica lor cea mai importantă fiind repertoriul neasemuit
de bogat în datine şi credinţe, în realizări artistice literare, muzicale,
coregrafice etc. Colindele, colindele de copii, urările de belşug şi recoltă
bogată cu Plugul, Pluguşorul, Sorcova, Jocurile cu măşti (Capra, Steaua, Ursul), Cântecele de stea sunt câteva din manifestările
folclorice care fac din sărbătorile de iarnă unele din cele mai spectaculoase
manifestări spirituale ale poporului nostru.
Colindul

Dintre
obiceiurile româneşti, cel care a ajuns aproape să se identifice cu ajunul
Crăciunului şi cu noaptea de Crăciun este colindul. În ajunul Crăciunului, cete
de colindători sunt alcătuite cu precădere din copii, obiceiul numindu-se
colindele copiilor. Se face deosebire astfel de colindatul propriu-zis, la care
participă numai feciorii şi oamenii maturi. După miezul nopţii de 23-24
decembrie, copiii pornesc în grupuri mici să colinde din casă în casă. Dacă
gazda binevoieşte să le deschidă, copiii vor avea parte de obişnuitele daruri:
colaci, covrigi, cozonac, nuci, mere şi chiar bani. Alături
de colindatul copiilor, în ajunul Crăciunului se mai întâlneşte în unele
regiuni obiceiul umblatului cu icoana. Preoţii sau cântareţii bisericii poartă
din casă în casă o icoană reprezentând naşterea lui Iisus, pe care membrii
casei vizitate o sărută cu evlavie.
Adevăratul colindat se desfăşoară în seara şi
noaptea de Crăciun. Colindătorii-tinerii şi oameni în toată firea- se adună în
cete bine rândiute. Fiecare grup îşi alege un conducător, numit vătaf sau jude.
Colindătorilor propriu-zişi li se alătură câţiva flăcăi cu sarcina să poarte,
în saci şi traiste, darurile primite. Pe vremuri, fiecare ceată putea să ia la
colindat numai o anumită parte a satului, având grijă să nu patrundă în zona ce
se cuvenea alteia. Odată intraţi în curte, colindătorii îşi deapănă repertoriul
înaintea membrilor casei, adunaţi în prag. Cântecele sunt întotdeauna însoţite
de dansuri. După ce cântecele şi dansurile din faţa casei s-au terminat, gazda
îşi invită colindătorii în casă. Aici, înainte de aşezarea la masa pentru
ospăţul comun, vătaful casei porunceşte să se cânte alte cateva colinde.
Numărul colindelor depinde în mare masură de belşugul de daruri pe care gazda
urmează să le ofere colindătorilor.
Umblatul cu Capra

Pluguşorul

Steaua
De la Crăciun şi până la Bobotează, copiii umblau cu steaua, un obicei vechi ce se întalneşte la toate popoarele creştine. Acest obicei vrea sa amintească steaua care a vestit naşterea lui Isus şi i-a călăuzit pe cei trei magi.
Cântecele despre stea provin din surse diferite: unele din literatura bizantină ortodoxă, altele din literatura latină medievală a Bisericii Catolice, câteva din literatura de nuanţă Calvină şi, multe din ele, din tradiţiile locale.
Micul cor al stelarilor, care intră în casă în zilele Crăcinului, cântă versuri religiose despre naşterea lui Isus: "Steaua sus răsare"; "În oraşul Vitleem"; "Trei crai de la răsărit".
Cântecele despre stea provin din surse diferite: unele din literatura bizantină ortodoxă, altele din literatura latină medievală a Bisericii Catolice, câteva din literatura de nuanţă Calvină şi, multe din ele, din tradiţiile locale.
Micul cor al stelarilor, care intră în casă în zilele Crăcinului, cântă versuri religiose despre naşterea lui Isus: "Steaua sus răsare"; "În oraşul Vitleem"; "Trei crai de la răsărit".
F.M.
Foarte interesante și binevenite sunt aceste informații. Vă mulțumesc . Sunt cititoare la Centrul Eminescu dar sunt bucuroasă să citesc și de aici.
RăspundețiȘtergere