marți, 17 decembrie 2013

Robinson Crusoe

La 1 septembrie 1659 eroul principal se îmbarcă pe o corabie spre Guineea. În urma unui naufragiu, singurul supraveţuitor, Robinson Crusoe, ajunge într-o insulă necunoscută unde a trăit 28 de ani, două luni şi nouăsprezece zile. Aici l-a salvat pe Vineri de urmăritorii săi, dobândind, după mai mult de douăzeci de ani, un slujitor.

 “ M-am trezit  că se împlinise douăzeci şi trei de ani de când trăiam pe această insulă. Eram atât de obişnuit cu lucrurile şi cu felu-mi de viaţă, încât, dacă aş fi fost sigur că nici un sălbatic nu vine să mă tulbure, aş fi putut trăi resemnat şi cu dragă inimă tot restul vieţii.
   Între timp, reuşisem să-mi asigur şi o oarecare distracţie. Îl învăţam pe Poll (papagalul) să vorbească. Vorbea acum mai bine şi mai articulat. A trăit în preajma mea mai bine de douăzeci şi şase de ani. Nuştiu cât o mai fi trăit după plecarea mea, dar ştiu că în Brazilia papagalii ajung la o vârstă de o sută de ani.
   Câinele mi-a fost tovarăş credincios şi plăcut timp de şaisprezece ani şi a murit de bătrâneţe. Mi s-au înmulţit pisicile. N-am păstrat decât două. Restul au fugit în pădure şi sau sălbăticit. Parii plantaţi în jurul fortăreţei au crescut, transformându-se într-o pădure deasă.
    Eram acum în decembrie, în al douăzeci şi treilea an al şederii mele. Recolta era gata. Am fost surprins văzând lumina unui foc pe ţărm, spre capătul insulei, unde observasem odinioară urme de sălbatici. M-am întors în fortăreaţă şi am tras scara după mine. Apoi am pregătit totul pentru apărare. Flintele erau aşezate în poziţie de tragere. Am pus gloanţele în pistoale, hotărât să mă apăr până la capăt. Am îndreptat  ocheanul spre locul cu pricina. Acolo am zărit nu mai puţin de nouă sălbatici. Aveau cu ei  două pirogi trase pe mal. Mai târziu am înţeles că vin întotdeauna pe vreme de reflux şi că pot sta liniştit pe timpul fluxului. Astfel mi-am putut strânge recolta.
    Într-adevăr, cum a început curentul de flux spre vest, i-am văzut sărind în bărci şi îndreptânduse spre larg. Cu un ceas mai înainte au început să sară şi să dănţuiască.

de Daniel Defoe

Dacă vreţi să aflaţi prin ce aventuri a mai trecut Robinson Crusoe, şi cum acesta a reuşit să revină în patrie, după o lipsă de treizeci şi cinci de ani, împreună cu Vineri. Citeşte cartea în întregime la Centrul Academic Eminescu!
Cu siguranţă că lectura v-a fi foarte interesantă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu