vineri, 8 noiembrie 2013

BUSUIOC CEL MARE DESPRE BUSUIOC CEL MIC


Aureliu Busuioc (n. 26 octombrie 1928, Codreanca, județul interbelic Orhei, azi în raionul Strășeni — d. 8 octombrie 2012) a fost un dramaturg, eseist, jurnalist, poet, publicist, romancier, scenarist, scriitor și traducător din Republica Moldova. 


   Eram şi eu ca toţi băieţii : cam neascultător, cam năzbâtios... Unele năzbâtii erau mai mici, altele - mai mari, după cum se nimerea. Îmi plăcea, bunăoară, să smulg pene din coada curcanilor şi să fac pe indianul, chiuind şi fugărind orătăniile prin curte. Sau să fac pe saltimbancul, pe actorul de circ. 
  Odată m-am întors de la circ, unde văzusem un actor care învârtea pe nişte beţe vreo zece farfurii, şi mi-am zis că aş putea face şi eu aşa ceva. Farfurii acasă aveam de-ajuns, iar beţele trebuia să le aleg şi să le tai de prin grădină, dar fiindcă nu aveam răbdare- voiam să mă antrenez mai repede, ca atunci când se vor întoarce părinţii de la lucru să le demonstrez ce poate băiatul lor -,  am scos propteluţele din ghivecele cu flori.
  Prima încercare, de, ca prima, a fost nereuşită : farfuria, cam greluţă, n-a vrut să se menţină în vârful băţului nici pe o clipă, nu mai zic de învârtit. Mai întâi s-a lăsat pe o coastă, ca pălăria pe capul unui vecin de-al nostru când se întorcea de la crâşmă, şi a căzut pe podea făcându-se zdroburi. Nu m-am descurajat deloc - rândurile de farfurii din blidar erau destul de mari şi până în seară aveam timp berechet să le încerc pe toate.
  A doua, a treia, a patra au urmat calea celei dintâi, umplându-mi bucătăria de cioburi. Le-am măturat ca să nu-mi încurce şi le-am turnat în căldarea de gunoi. La a cincea, mi-am amintit că cel de la circ nu le lăsa să cadă, ci le prindea. Ei bine, încă vrio două-trei nu le-am putut prinde, mai bine zis, reuşeam să le apuc niţel de câte o margine, dar le scăpam imediat. În sfârşit am prins una. Bucuros că progresez în noua meserie, am mai stricat vreo câteva...
  Poliţele din blidar s-au golit repede, dar mă consolam la gândul că saltimbancul de la circ o fi stricat multe farfurii înainte de-a reuşi să le facă să se rotească pe băţ şi să zboare, învârtindu-se pe deasupra capului. Ale mele abia dacă făceau o învârtitură, două. Când mă pregăteam să trec la dulapul din salon, unde erau câteva vrafuri de farfurii pentru zile mari, am auzit portiţa. M-am uitat prin geam- venea mama. Eu n-o aşteptam aşa devreme, de aceea în primele clipe, nici nu-mi dădeam seama ce ar trebui să fac : să rămân în casă şi să răspund stoinic pentru cele făcute sau mai bine să mă retrag pe un timp din ochii ei ? Am ales varianta a doua - m-am ascuns în tindă şi, când mama a trecut în casă, eu m-am furişat încetişor, fără să mă vadă, şi am şters-o de acasa…
  M-am întors hăt târziu - am zăbovit înadins, căci îmi ziceam s-o fac pe mama să se îngrijoreze de lipsa mea şi să uite de farfurii.
Şi-apoi, auzisem şi eu de superstiţia că noaptea nu se poate să-ţi baţi copiii, că se sperie şi tresar prin somn. Şi, de bună seamă, nu mi-au zis nimic, s-au făcut că dorm. Eu am trecut tiptil la bucătărie – îmi era foame grozav şi mă gândeam că chiar de-au să mă bată pe urmă, să mă bată, încaltea, sătul.
  Pe plită era ceva de mâncare. Uitând pe-o clipă de isprava de peste zi, am început să caut o farfurie ca să-mi torn borş sau lapte cu tocmagi – nu mai ţin minte ce era acolo. Când am dat cu ochii de blidarul gol, m-am speriat şi m-am uitat instinctiv dacă nu se furişează mama spre mine cu vreun melesteu, ceva. Nu era nimeni. Am deschis dulapul, am căutat prin sertare – nimic. În toată bucătăria, nici urmă de fafurie. Abia atunci am observat pe un taburet ligheanul în care ne spălam searea picioarele şi m-am mirat, de ce l-o fi adus la bucătărie? L-am luat să-l pun jos şi am găsit alături un bileţel în care scria: „De azi înainte, asta va fi farfuria ta!“ Am râs încetişor am înţeles că sunt, într-un fel, iertat şi că asta poate fi toată pedeapsa. E suportabilă, mi-am zis şi am început să înfulec direct din ceaun.

Aureliu Busuioc

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu