Pagini

marți, 26 aprilie 2016

LECTURÂND POVEȘTI CREȘTEM TALENTE




Elena DABIJA,
director, CAIE
Poveștile...
Leagănul bunicilor,
Leagănul părinţilor
Legănuţul tău.
E povestea minunată
Care-ncepe: „A fost odată...”
Dulce leagăn-legănel
Creşte neamu-ntreg cu el.
V. Romanciuc
            Pe parcursul a mai mulți ani echipa Centrului Academic Internațional Eminescu în parteneriat cu Grădinița nr. 40 a organizat și desfășurat Programul Ora Poveștilor, care a avut scopul să cultive dragostea pentru lectură și creația populară. La aceste ore copiii au descoperit lumea miraculoasă a poveștilor, deoarece s-au lecturat și vizionat povești, s-au desenat și confecționat eroii poveștilor îndrăgite, s-au înscenat pe roluri mai multe povești.
            Un moment festiv de totalizare a acestui program a fost organizarea concursului Scena copiilor, la care au participat mai multe grupe de copii. Juriul, în componența Elena Dabija, Maria Cristofor, Vera Diocher, Svetlana Ohladciuc, Galina Țurcanu, au evaluat concursanții la probele: decorul scenei, expresivitatea artistică, intonația, arta vorbirii, ținuta scenică și costumația.
            Fiecare grupă a decorat scena corespunzător poveștii iar copiii au ieșit în scenă în costumele eroilor și a început hora poveștilor îndrăgite: Capra cu trei iezi (grupa I); Căsuța iepurașului (grupa VIII și III); Cei trei purceluși (grupa VI); Ursul păcălit de vulpe (grupa IV); Teremok (grupa XIII); Mănușa (grupa XI); Cearta culorilor (grupa II); Micii doctorici (grupa VII); Poenița florilor (grupa XII).
            Membrii juriului au fost foarte severi, au apreciat competent și în comun acord au nominalizat rezultatele, oferind diplome și cadouri:
·         cu Premiul mare a fost nominalizată Grupa nr. II, care a înscenat povestea Cearta culorilor;
·         locul I a revenit Grupei nr. XI cu povestea Mănușa;
·         pe locul II s-au plasat Grupa nr. IV cu povestea Ursul păcălit de vulpe și Grupa nr. VII cu povestea Micii doctorici;
·         pe locul III s-au plasat Grupa nr. XII cu povestea Poenița florilor și Grupa nr. XIII cu povestea Teremok;
·         cu Mențiune pentru participare au fost nominalizați: Grupa I cu Capra cu trei iezi Grupele nr. VIII și III cu Căsuța iepurașului; Grupa nr. VI cu Cei trei purceluși.     Atmosfera de povești înscenate ne-a emoționat și încântat. Copiii au dat dovadă de talent și expresivitatea prezentării rolurilor, de gândire și imaginație creativă, de abilități de exprimare și comunicare. Copiii împreună cu educatorii s-au bucurat de nominalizări și cadourile primite.
            Am conștientizat faptul că citind povești copiilor îi educăm și-i facem să înțeleagă: ce este bine și ce este rău, cum trebuie să fim în raport cu alte persoane, ce este prietenia și dușmănia, fapta bună și fapta rea, cultivăm dragostea de carte și lectură și multe alte calități.
            Citiți povești! Povestea rămâne a fi leagănul tuturor, indiferent de vârstă, povestea ne duce peste mări și țări.








           

marți, 19 aprilie 2016

marți, 12 aprilie 2016

Mărul în floare...

"Copilul ca homo ludens este un om deplin" Mihai Cimpoi

Cărțile știu să atragă atenția, să capteze micul cititor de la copertă, titlu, imagine. Iar, Lidia Hlib, este cea care oferă copiilor necondiționat, zestre milenară de cunoștințe, imaginație și mult curaj, dăruire de sine.
Iată, cartea, despre care vrem să vă vorbim, sau mai bine spus, să vă invităm la lectură. Este vorba, despre POVEȘTILE CĂSUȚEI CU SURPRIZE, de Lidia Hlib. Cartea dată, este editată la Chișinău, editura Silvius Libris, 2016 și conține 32 de pag.
Desigur că, nu e voluminoasă, dar foarte interesantă. Cuprinsul este alcătuit din: Mărul în floare; Căsuța cu surprize; Fetița și Floarea; Ascensorul; Bondocel; O poveste adevărată; Povestea vrăbiuței blonde; Cioara și pianistul; Nourașul; Frunza zburătoare; De ce nu zboară omul?. Titluri ce trezesc curiozitate...
Cartea conține imagini viu colorate, sunt interesante și atrag atenția. Imaginile coiencid cu textul, și asta dă posibilitate cititorului, să dea frâu liber imaginației.
Putem să spunem, la sigur cartea este bună, interesantă. Este într-adevăr, meditația scriitoarei încorporată în destine, și tocmai prin absorbția de către micul cititor a acestor meditații de un tip special, ea are la bază sufletul.
Vă propunem o mică povestioară, preluată din carte, sperăm să vă captăm atenția și nu numai.

Mărul în floare

E copil mic. Mic, mic. Și totul în jur e mare. Mare, mare. Ușa, geamurile, pătucul. Și mărul în floare. Iar florile lui formează un cer alb-roz. Ochii naivi îl privesc clipe-n treacăt, mâinile se îndreaptă spre el, încearcă să-l ajungă. E atât de frumos acest cer!
Trec pe lângă măr oamenii. Florile le ating fruntea și buzele. În grabă mare ei schimbă două-trei cuvinte zgârcite, parcă a mirare: "E frumos mărul!"... și pleacă mai departe. Rămâne doar copilul cu aceste cuvinte în suflet. Sub pomul în floare. În tăcerea creșterii lui. Rămâne să simtă atingerea albinei de gingașa floare. Să simtă durerea răbufnirii vântului cu petale rupte ce cad, strivite apoi sub picioare. Dulci petale-fulgi de nea ce nu se topesc și albe rămân până se mistuie!...
Copilul e mic și naiv. El nu cunoaște legile vieții. Se uită la flori, se uită le fructe. Apoi iar la flori și iar la fructe, până îi pare și ușa mai strâmtă, și geamul mai mic...
Dar nu e îmbrăcat numai în flori albe cerul copilului! Și mărul în floare dispare în ceață. Și petale cad...
Fostul copil le poartă în suflet și duioșia îi aduce multe primăveri la rând către mărul în floare. Către gingașele lui petale - fulgi de nea, ce nu se topesc și albe rămân până se mistuie!

... Cărțile trăiesc în preajma copiilor, sfioase și liniștite, așteptând să li se descopere sclipirile de soare ale ideilor, să le fie înțeleasă frumusețea catifelată a învățămintelor... 
Și pentru acestea...
Vă așteptăm la Centrul Academic Internațional Eminescu!
Publicat: D.Ț.

luni, 11 aprilie 2016

SUNT UN COPIL CE ŢINE LUMEA / CA UN ATLANT ÎN OCHII SĂI...

E dimineaţă însorită de primăvară. Soarele multaşteptat cu razele-i blânde ne mângâie faţa. Se arată o zi frumoasă şi plină de surprize. Spre Centrul Academic Internaţional Eminescu se îndreaptă o coloană interminabilă de copii. Sunt elevii claselor a III-a de la Liceul Teoretic Liviu Rebreanu, însoţiţi de învăţătoarele Viorica ŞVEŢ, Stela ŞVEŢ, Ecaterina STEPANOV şi câţiva părinţi. Sala centrului se umple de voci zglobii şi priviri curioase. Cu aceeaşi bucurie, ca de fiecare dată, îi întâlnim şi le povestim ce le-am pregătit de această dată. Le prezentăm expoziţia de carte cu genericul CLAUDIA PARTOLE ŞI SOLII EI - CĂRŢILE, le anunţăm cum se numeşte întâlnirea noastră: SUNT UN COPIL CE ŢINE LUMEA / CA UN ATLANT ÎN OCHII SĂI Copiii sunt pregătiţi pentru această întâlnire, fiindcă au citit cartea pe care o vom pune astăzi în discuţie, este vorba despre DOMNIŞOARA CINELUŢA. Surpriza cea mare e că însăşi scriitoarea a venit la această întâlnire, care promite a fi una foarte interesantă. Îi oferim cuvântul doamnei Claudia PARTOLE, scriitoare, jurnalistă o mare iubitoare de copii, după cum mărturiseşte însăşi autoarea, ei îi fac viaţa mai  frumoasă, mai plină de sens şi o îndeamnă să scrie în continuare pentru ei. Şcolarii sunt curioşi să afle cât mai multe. Când bunăoară a început să scrie? Care a fost prima poezie? Câte cărţi a scris până acum şi câte mai are de gând să scrie? De unde îşi culege subiectele? Ce peripeţii îşi aminteşte din copilărie? Scriitoarea le-a răspuns la toate întrebările, le-a povestit atâtea şi atâtea... Luând rând pe rând câte o carte de la expoziţie le povestea despre istoria ei. De exemplu cărţile: Copilul din colivie, Când eram înger - o carte a copilăriei, a năzuinţelor, a viselor unui copil a ceea ce era ... un înger. Autoarea redă la început cum a pornit a scrie această carte, fiind în timpul unei intervenţii chirurgicale. Acolo, în somn a avut o viziune că începe al treilea război mondial. Dar până a fi copilul care era, a fost înger. Iar Domnişoara Cineluţa este chiar despre copilăria ei. Deşi, poeziile la prima vedere sunt simple, lecturându-le îţi dai seama câtă profunzime şi filozofie populară ascund în sine. Elevii au înscenat câteva texte: PĂSĂRICA (Ana Danilov şi Taisia Andronic), CUIUL (Radu Lozovan, Ovidiu Cebotari), din poezia MICĂ ŞI CIUDATĂ elevii au făcut un adevărat microspectacol. După aceste descrieri şi minunate momente petrecute alături de scriitoare, foarte entuziasmaţi, au uitat de oboseală, savurând orice cuvânt pronunţat de dumneaei şi i-au promis cu fermitate să revină şi la alte întâlniri. Întâlnirile cu doamna Claudia PARTOLE sunt întotdeauna aşteptate şi plăcute sufletului, fiind la vârsta înţelepciunii, în suflet râmâne acelaşi copil plin de surprize şi incuri, încântând prin destăinuiri şi descrieri ale eroilor din cărţile sale, îndemnându-i, astfel, să citească pentru a cunoaşte cât mai multe. Citindu-i cărţile niciodată nu ne plictisim, ele ne dau o doză de speranţă, de bucurie şi ne fac zilele mai frumoase. Astfel de întâlniri ne dau senzaţia de împlinire şi de linişte pentru aceşti copii - suflete şi personalităţi în formare la care contribuim şi noi, bibliotecarii.


Larisa Arseni.Colaboratoare la CAIE.
Maestru în artă.  


vineri, 8 aprilie 2016

UN MOD SĂNĂTOS DE VIAȚA





                                                                                                                               Publicat: B. Olesea

marți, 5 aprilie 2016

Cinci pâni de Ion Creangă


Centrul Academic Eminescu a inițiat proiectul OPERA SOLICITATĂ CONTEAZĂ. În scopul unei deserviri eficiente și receptive vă punem la dispoziție unele opere pe blogurile 
noastre: http://bibliografiicaie.blogspot.com/; http://centruleminescubm.blogspot.com/; http://orapovesteicaie.blogspot.com/
Lectură plăcută! 





                                                                                                                                Publicat: B. Olesea

sâmbătă, 2 aprilie 2016